tisdag 21 maj 2013

Karnism & Veganism

Jag tycker det är lite konstigt att veganer har ett stämpel på sig och oftast följer det med mycket med den stämpeln; Kläder, åsikter, utseende, personlighetsdrag osv. När det egentligen handlar om att göra aktiva val. Därför vill jag visa att till och med Icke-veganer, köttätare, har också ett stämpel och att de gör också val, aktiva eller inte så är det val. Detta är enkelt förklarat, inte alla veganer gör det för djuren och jag menar heller inte att alla köttätare är individer som inte bryr sig om djur. 

Karnism



Alla djur är inte lika mycket värda, oftast äter karnismer vissa typer djur
- jag kan äta ko men inte häst, jag kan äta gris men inte hund

Det är viktigt att inte ifrågasätta hur djur i livsmedelsindustrin behandlas 
- Jag vill inte veta, om jag inte ser så händer det inte 

Djurs värde är underlägsna människans värde 
- Eftersom jag är smartare än ett annat djur har jag rätt att bestämma över det

Djur är endast produkter för oss 
- När jag ser en gris, ser jag bacon 

Karnismen handlar om att inte ifrågasätta våra matval


Veganism 




Alla djur är lika mycket värda, veganer gör inte skillnad på djur och avstår från kött
- Om jag inte kan äta hund, äter jag heller inte gris 

Det är viktigt att ifrågasätta hur djuren i livsmedelsindustrin blir behandlade 
- Även om jag inte ser vad som händer är jag delaktig, därför är det viktigt att vara medveten

Djurs värde är inte underlägsna människans värde 
- Ett djur har lika mycket rätt att leva som en människa

Djur är inte endast produkter för oss 
- När jag ser en gris, ser jag en levande kännande varelse 

Veganismen handlar om att ifrågasätta våra matval 


Var står du? 

Melanie Joy beskriver karnism så här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar