torsdag 23 maj 2013

20 år och vegantårta minsann




Jag fyllde 20 år 11.Maj så då blev det dags att försöka att göra min allra första tårta, och inte
bara tårta men första vegantårta! 

Detta behöver du:

Kakbotten: 
6 dl mjöl
3 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 dl soja/havregrädde el sojamjölk
3 dl sojamjölk 
(recept från http://vegania.net/)

Fyllning:
2-3 paket soja/havregrädde 
Sylt eller bär
Oatly vaniljsås (helst veganskt vaniljkräm) 


Toppen:
Färdigt marsipanlock (för oss lata) 
Glasyr 
florsocker 
strössel 
eller eget val





Så här gör du:


1. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke och vispa ner oljan, mjölken
och grädden med elvisp, vispa ca. 1 minut tills smeten är klumpfri
2. Häll i smeten i en smord form (antingen med olja eller mjölkfritt smör), ställ i ugnen på 
175 grader och låt grädda ca 40-50 min
3. Låt kakan svalna helt och skär sedan kakan till tre delar. 
4. På första delen lägger du på valfria bär så det täcker väl och häll över bärsaften,
viktigt att kakbottnen får suga in saften så den blir mjuk och smakrik. 
Lägg över den andra delen. Jag har inte lyckats hitta vegansk vaniljkräm, jag försökte 
vispa vaniljkrämen men det blev väldigt rinnigt. Därför valde jag att vispa
vaniljkräm, (räcker nog med ett halvt packet) och hällde ner vegansk grädde (4-5 msk) för att 
få den fastare, sen hade jag i en lite nypa av vaniljpulver men det är inget måste. Lägg över 
"vaniljkrämen" och till slut lägg på den sista delen. 
5. Jag la sedan över en folie och lät kakan stå över natten, för att kakan skulle dra 
till sig fyllningen och göra kakan saftig. 

Resten la jag på 4-5 timmar innan servering, då vispade jag ihop 
2 paket vegangrädde (blev en del över) och la på, samt marsipanlocket som var för litet 
och dekorerade den: 





OBS: röda marsipanrosen innehåller E120 (sköldlöss)

Jag fick lägga ut hela inlägget igen då jag ville byta video. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar